13ο ATHENS ANIMFEST

Το 13ο ATHENS ANIMFEST, το αρχαιότερο ελληνικό φεστιβάλ κινούμενων σχεδίων, ετοιμάζεται να υποδεχθεί στην ελληνική πρωτεύουσα, περισσότερες από 350 ταινίες animation μικρού μήκους από την Ελλάδα και άλλες 51 χώρες, εδραιώνοντας με το πέρασμα του χρόνου την Αθήνα ως σημείο αναφοράς για τους απανταχού animators.
Το ATHENS ANIMFEST, το διεθνές φεστιβάλ κινούμενων σχεδίων της Αθήνας, έχει επιλέξει φέτος να διαγωνιστούν οι καλύτερες ταινίες πρόσφατης παραγωγής από τον χώρο του animation, αυτού του μοναδικού οπτικοακουστικού είδους τέχνης, όπου τα πάντα μπορεί να «εμψυχωθούν» και να αποκτήσουν ζωή, γεμάτη ρυθμούς, χρώμα, κίνηση και μαγεία.
Οι συμμετέχοντες διαγωνίζονται για το Μεγάλο Βραβείο «Αθηνά» και άλλες διακρίσεις που συνοδεύονται από τον ψηφιακό «Κότινο», το κλαδί ελιάς, σύμβολο της ηθικής επιβράβευσης της προσπάθειας των νικητών.
Οι ανήσυχοι Αθηναίοι κινηματογραφόφιλοι, όλων των ηλικιών, θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν ταινίες, που συνδυάζουν ποικίλες τεχνικές, αισθητικές και νοηματικές αναζητήσεις, καλύπτοντας ένα ευρύ φάσμα των ενδιαφερόντων τους.
― Έκθεση των φοιτητών του Εργαστηρίου Χαρακτικής και Animation, της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών (Καθηγητής: Μιχάλης Αρφαράς)
― Προβολές για μαθητές Α/θμιας, Β/θμιας Εκπαίδευσης, και για παιδιά μεταναστών και προσφύγων. (Τα σχολεία και οι δομές φιλοξενίας προσφύγων που ενδιαφέρονται να παρακολουθήσουν τις δωρεάν πρωινές προβολές, μπορούν να επικοινωνούν με το Ευρωπαϊκό Κέντρο Κινούμενων Σχεδίων στο 210 7293691 & 6944227740 ή και με ηλεκτρονικό μήνυμα στο info@arteac.eu)
Η φετινή διοργάνωση σε αριθμούς:
01. Σύνολο Ταινιών: 418, διάρκειας 50 ωρών.
02. Διαγωνιζόμενες ταινίες Μικρού Μήκους: 227, Σπουδαστικές: 68, Ελληνικές: 14, Πειραματικές: 20
03. Αριθμός συμμετεχόντων χωρών: 52
04. Χώροι διεξαγωγής του φεστιβάλ: 12
― Ρομάντσο, (Αναξαγόρα 3-5, Ομόνοια, τ.: 216 7003325)
― Κινηματογραφική Λέσχη Βριλησσίων "Σινέ Δράση", (Πάρκο Μ. Θεοδωράκη, Πλαταιών & Υμηττού, Βριλήσσια, τ.: 6974 371054)
― Κινηματογράφος Δαναός, (Λ. Κηφισίας 109 - Μετρό Πανόρμου, τ.: 210 6922655)
― Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών Αθήνας, (Πειραιώς 256, Αγ. Ι. Ρέντης)
― Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών / ΤΕΑΠΗ
― ΑΚΤΟ, (Ευελπίδων 11, Αθήνα, τ.: 210 5230130)
― DEREE - Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδας, (Γραβιάς 6, Αγία Παρασκευή, τ.: 210 6009800)
― Πολιτιστικό Κέντρο “Μελίνα Μερκούρη”, (Ηρακλειδών 66 & Θεσσαλονίκης, Θησείο, τ.: 210 3452150)
― Τριανόν, (Κοδριγκτώνος 21 & Πατησίων 101, Μετρό Βικτώρια, τ.: 210 8215469)
― Θέατρο Παραμυθίας, (Παραμυθιάς 27 & Πλαταιών, Κεραμεικός, Μετρό Κεραμεικός, τ.:210 3457904)
― Δίκτυο για τα Δικαιώματα του Παιδιού, (Αλκαμένους 11β, Σταθμός Λαρίσης, τ.: 210 8846590)

Συνεργαζόμενοι φορείς:
― Εταιρία Ελλήνων Σκηνοθετών
― Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών
― Κινηματογραφική Λέσχη Βριλησσίων «Σινέ ΔΡΑΣΗ»
― Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας Δήμου Αθηναίων



Φέτος, για δεύτερη φορά στην ιστορία του, το ATHENS ANIMFEST φιλοξενεί μια ιδιαίτερη ενότητα με θέμα «Κινούμενα Σχέδια και Διαπολιτισμική Εκπαίδευση». Η ενότητα αυτή υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους. Πρόκειται ουσιαστικά για το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του ΕΣΠΑ που ασχολείται με την εκπαίδευση και την απασχόληση. Μερικοί από τους στόχους της προσπάθειας αφορούν:
• Στην ανάπτυξη και αξιοποίηση των ικανοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού της χώρας,
• Στη βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης, της Δια Βίου Μάθησης, της ευαισθητοποίησης για την περιβαλλοντική εκπαίδευση,
• Στη σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας και
• Στην ενδυνάμωση της κοινωνικής συνοχής και της κοινωνικής ένταξης ευάλωτων κοινωνι-κά ομάδων (ΕΚΟ).


Το ειδικό αυτό αφιέρωμα πραγματοποιείται σε συνεργασία με την Κινηματογραφική Λέσχη Βριλησσίων «Σινέ ΔΡΑΣΗ», το Σάββατο 17 Μαρτίου 2018 και ώρα 20:15, στην αίθουσα Νίκος Εγγονόπουλος, που βρίσκεται στο Πάρκο Μ. Θεοδωράκης (Πλαταιών & Υμηττού), Βριλήσσια.

Το αφιέρωμα «Κινούμενα σχέδια και διαπολιτισμική εκπαίδευση» έχει στηριχθεί στις εξής έννοιες-κλειδιά.
– Στην αποδοχή του Άλλου μέσα από τον σεβασμό όσων έχουν διαφορετικές πολιτιστικές καταβολές.
– Στην ανοχή στο Διαφορετικό μέσα από την αναγνώριση ίσων δικαιωμάτων χωρίς καμία διάκριση που σχετίζεται με τη χώρα προέλευσης, την εθνότητα, την κοινωνική τάξη, τη θρησκεία, το φύλο, την ηλικία, το μορφωτικό επίπεδο.
– Στην αντιμετώπιση των ζώων και των φυτών ως στοιχείων ενός ενιαίου φυσικού περιβάλλοντος, όπου η ανθρώπινη παρουσία αποτελεί τμήμα του συνόλου.
– Στην έννοια του σύμπαντος ως αφετηρία και υποκείμενο των καλλιτεχνικών αφηγήσεων, απελευθερωμένη από τοπικούς ή χρονικούς περιορισμούς, γεγονός που από μόνο του καθιστά τα ανθρώπινα όντα τμήμα και όχι αποκλειστικούς φορείς των αναζητήσεων σε σχέση με τα συμπαντικά φαινόμενα.

Οι στόχοι του αφιερώματος είναι:
– H εξοικείωση μέσα από τα κινούμενα σχέδια των θεατών με σύνθετα κοινωνικά και πολιτιστικά ζητήματα που έχουν να κάνουν με καταστάσεις της σημερινής πραγματικότητας όπως η προσφυγιά, οι ίσες ευκαιρίες στη μόρφωση, τη διαμονή, την εργασία, την υγεία, την απασχόληση και την ευαισθητοποίησή τους στη διαπολιτισμική εκπαίδευση κ.ά.
– Η αποδοχή του Άλλου ξεκινά από την αποδοχή του Εαυτού ως Άλλου, γεγονός που η τέχνη και η αισθητική βοηθούν να κατακτηθεί είτε ως αυτογνωσία είτε ως αυτοεκτίμηση.
– Η φιλία, πάγιο ζητούμενο των κινούμενων σχεδίων συμβάλλει στην ανοχή απέναντι στις διαφορετικές καταβολές και στην κατανόηση της πολλαπλότητας και πολυπλοκότητας της πραγματικότητας.
– Η γνωριμία και η αποδοχή του πλούτου του φυτικού και ζωικού βασιλείου ως Άλλου βοηθά το άτομο να συνειδητοποιήσει τον ρόλο του ως ένα από τα θεμελιώδη στοιχεία του περιβάλλοντος του οποίου αποτελεί μέρος και το οποίο έχει την ευθύνη να προφυλάσσει και να σέβεται.

Η Φιλοσοφία του αφιερώματος:
Τα κινούμενα σχέδια μπορούν να οδηγήσουν σε αναστοχασμό όσον αφορά την αποδοχή του Άλλου μέσα από το πλάτεμα της πολιτιστικής διαπαιδαγώγησης, γεγονός που καθιστά τον θεατή ικανό να προσλάβει και το ανοίκειο. Έννοιες όπως η κοινωνική αλληλεγγύη, η φιλία, η αποδοχή του Ξένου, του εαυτού ως Άλλου, των ζώων και των φυτών ως ισότιμων στοιχείων του φυσικού περιβάλλοντος γίνονται πεδίο προβληματισμού μέσα από τη διαδραστική επιρροή της θέασης.
Ένα από τα βασικότερα στοιχεία της μοναδικότητας των κινούμενων σχεδίων είναι ότι τα άψυχα αντικείμενα αποκτούν οντότητα τα δε όρια υπάρχουν μέχρι την υπέρβαση τους. Η συνθήκη αυτή αναγνωρίζει το Διαφορετικό ως φορέα υποχρεώσεων και δικαιωμάτων.
Οι κατεστημένες βεβαιότητες ανατρέπονται ενώ η ανάδειξη του πλούτου των αντιθέτων μικρό/μεγάλο, ατομικό/συλλογικό, ειδικό/γενικό, υπαρκτό/ανύπαρκτο, δυνατό/αδύνατο αποκλείει τις διακρίσεις εις βάρος οποιουδήποτε. Το ανοίκειο λειτουργεί παράλληλα με το προφανές, το απρόβλεπτο επιβάλλεται ως σύνηθες. Το φθαρτό αποκτά διαχρονικότητα και το εύθραυστο ενδυναμώνεται από σχέσεις και ισορροπίες. Η υπαινικτικότητα και το διφορούμενο εμφανίζονται ως δεδομένα.
Ο χώρος ως αποτέλεσμα νοητικής επεξεργασίας επαναπροσδιορίζει τη σχέση του ανθρώπου με τον τόπο που γεννήθηκε και που ενδεχομένως, χωρίς δικιά του υπαιτιότητα, αναγκάζεται να εγκαταλείψει. Οι τόποι που δημιουργούνται αποκλειστικά και μόνο για μια ταινία και υπάρχουν μόνο μέσα από τη δικιά της πραγματικότητα συμβάλλουν στην ολοκλήρωση της φαντασιακής σχέσης των όντων με την απεραντοσύνη του περιβάλλοντος χώρου. Οι θάλασσες γίνονται γέφυρες και φορείς ελπίδας μέσα από τη φυγή. Οι εναπομείναντες –από πολέμους και καταστροφές– οι δομημένοι χώροι γίνονται αφορμές για τη διατήρηση της μνήμης.
Από την άλλη μεριά το ανθρώπινο Σώμα μετατρέπεται σε πάσχων σώμα και Τόπος. Ενσωματώνει όλη την αγωνία του ξεριζωμού. Συμπυκνώνοντας όλη την αφηγηματική εξέλιξη ακόμα κι αν πολλές φορές υπάρχει πλήρης απουσία λόγου, δομεί και αποδομεί κυρίαρχες έννοιες όπως η απώλεια, τα τραύμα, η μοναξιά αλλά και η αφοσίωση η στοργή, η ελπίδα.
Το Σύμπαν αποτελεί πεδίο δράσης σε μια προσπάθεια να αποδοθεί το Όλον μέσα από το άπλωμα του βλέμματος σε περιοχές του Αόρατου για την ανθρώπινη αντίληψη, που, όμως, η τέχνη αποτολμά να οπτικοποιήσει. Οι νέες τεχνολογίες δίνουν φτερά στη φαντασία και πλαταίνουν την αντίληψη για την παρουσία του ανθρώπου στον γνωστό αλλά και μη προσβάσιμο ακόμα κόσμο, γεγονός που καθιστά τα σύνορα νοητικές κατασκευές.
Στόχος όλων των παραπάνω είναι η ενδυνάμωση της κριτικής σκέψης είτε αυτή αφορά τα διαπολιτισμικά ζητήματα είτε την απλή πρόσληψη. Η σχέση με τον θεατή είναι προνομιακή καθώς από την ίδια τους την φύση τα κινούμενα σχέδια δεν του επιτρέπουν να παρασυρθεί σε κοινότοπες ερμηνείες, καθώς οι καταστάσεις και η κινηματογραφική τους αποτύπωση είναι τόσο καθαρή και τόσο καλλιτεχνικά δυνατή, που μόνο η συμμετοχή στη συγκρότηση του νοήματος τους ευκολύνει να βρουν τον δρόμο για την απόλαυση. Η ύπαρξη πολυφωνικής εκπροσώπησης χωρών, σχολών και καλλιτεχνών οδηγεί στην συναίσθηση της πολυπλοκότητας του είδους, στην συνειδητοποίηση του πολιτιστικού πλούτου που έχει συσσωρευτεί παγκοσμίως και στην απαίτηση για μεγαλύτερη ενασχόληση, καθώς οι νέες τεχνολογίες επιτρέπουν και τη μοναχική προσπάθεια.
Tα κινούμενα Σχέδια, λοιπόν, ως εργαλείο στην εκπαίδευση προσφέρουν ένα πλήθος εφαρμογών, που τα καθιστούν σημαντικούς συμμάχους στη μάχη των εκπαιδευτικών για την κατάκτηση της γνώσης, μέσα από τη συμμετοχή και την καλλιτεχνική έκφραση.


Οι ταινίες:

01. TO BE..., 6' (Α' Προβολή)
Δανία, 2017 
Σκηνοθεσία: Farzaneh Omidvarnia
Σενάριο: Farzaneh Omidvarnia
Animation: Farzaneh Omidvarnia
Τεχνική: Puppet animation
Μουσική: Sassan Mohebbi
Παραγωγή:
Διάλογοι: 'Οχι

Μια ταινία για την περιπέτεια μιας ανθρώπινης κοινωνίας που βρίσκεται σε πόλεμο, τις συνέπειές του, την προσφυγιά, τους κινδύνους που ελλοχεύουν είτε στο πεδίο των μαχών είτε κατά τη διάρκεια αναζήτησης εκ μέρους των εκτοπισμένων, μιας ασφαλούς χώρας υποδοχής.


02. HOLLOW LAND, 13'
Δανία, Γαλλία, Καναδάς, 2013
Σκηνοθεσία: Michelle and Uri Kranot
Σενάριο: Michelle and Uri Kranot
Animation: Michelle και Uri Kranot
Τεχνική: Stop motion, 2D animation
Μουσική: Uri Kranot
Παραγωγή: Les Films de l'Arlequin, Dansk Tegnefilm
Διάλογοι: Όχι

Μια ιστορία για την αιώνια αναζήτηση του ανθρώπου για μια εστία. Και όπως όλες οι αναζητήσεις εμπεριέχουν το όνειρο της ουτοπίας. Ο Σολομών και η Μπέρτα, μετά από μια απίστευτη ταλαιπωρία με την μπανιέρα τους στους ωκεανούς, φτάνουν σε μια χώρα που υπόσχεται ανακούφιση από τις περιπέτειές τους. Από τις πρώτες αισιόδοξες στιγμές μετά την άφιξή τους, έως την τελική σκηνή της ταινίας, το Hollow Land καταγράφει την κατάσταση της εκτοπίσεως, είτε από περιστάσεις είτε από επιλογή.


03. MIGRATIONS, 4' (Α' Προβολή)
Γαλλία, 1998
Σκηνοθεσία: Constantin Chamski
Σενάριο: Constantin Chamski
Animation: Constantin Chamski
Τεχνική: 3D Computer animation
Μουσική: Wolfgang Amadeus Mozart, H. Van den Budenmayer
Παραγωγή: SUPINFOCOM
Διάλογοι: Όχι

Επιβλητικά, αυστηρά γκρίζα κτίρια κυριαρχούν στον ορίζοντα. Όλα είναι σιωπηλά εκτός από τον άνεμο. Τα μόνα σημάδια ζωής ή κίνησης είναι ένα κοπάδι χηνών, σε σχήμα V στο βάθος του ουρανού. Το άγαλμα ενός φτερωτού ανθρώπου ψηλά σε ένα από τα κτίρια, αρχίζει να «ζωντανεύει», αποπειρώμενο να αποκολληθεί από τη θέση του. Οι νότες από το «Concerto en Sí» του Van Den Budenmayer γεμίζουν τον αέρα. Το άγαλμα συνεχίζει τις προσπάθειες και σταδιακά αρχίζει να απομακρύνεται από το κτίριο, δείχνοντας σαν αποφασισμένο να ενταχθεί στο κοπάδι με τις χήνες. Θα τα καταφέρει;


04. LA GRAND MIGRATION, 7'
Γαλλία, 1995
Σκηνοθεσία: Youri Tcherenkov
Σενάριο: Youri Tcherenkov
Animation: Υouri Tcherenkov, Jean-Charles Mouveaux, Zoya Trofimova
Τεχνική: Drawings on paper
Μουσική: Serge Besset
Παραγωγή: Folimage
Διάλογοι: 'Οχι

Οι περιπέτειες ενός πουλιού που, καθώς πλησιάζει ο χειμώνας, θα πρέπει να πετάξει σε θερμότερες περιοχές.


05. BLACK SOUL, 9' (Α' Προβολή)
Καναδάς, 2000
Σκηνοθεσία: Martine Chartrand
Σενάριο: Martine Chartrand
Animation: Martine Chartrand
Τεχνική: 2D animation, Drawings on paper
Μουσική: Oliver Jones, Lilison T.S. Cordeiro
Παραγωγή: National Film Board of Canada
Διάλογοι: 'Οχι

Η ταινία αφηγείται την ιστορία που ακούει από τη γιαγιά του ένα αγόρι στην Αφρική. Οι εικόνες δείχνουν σκηνές της ζωής στο χωριό, την ιστορία των πολιτισμών στην αφρικανική ήπειρο, τη διαφθορά και το κακό της δουλείας, τις βαμβακοφυτείες, τη χειραφέτηση, τη βιομηχανική επανάσταση, τους παγκόσμιους πολέμους και το κίνημα των πολιτικών δικαιωμάτων.
----------

Το αφιέρωμα «Κινούμενα Σχέδια και Διαπολιτισμική Εκπαίδευση» υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Η προβολή των ταινιών του αφιερώματος είναι δωρεάν για το κοινό και εξασφαλίζεται η πρόσβαση σε ΑμεΑ.

Σχόλια