Ο Λούντβιχ της Ρένας

Συναυλία της ΑΣΟΝ | 4.11. Τριανόν, 11.30 | Είσοδος ελεύθερη


Στην Αθήνα του ’50 η όμορφη νεαρή Αθηναία, Ρένα Παπαθανασίου, είναι πολλά υποσχόμενη νέα πιανίστα κι αγαπά τον Beethoven. Ονειρεύεται να παίξει κάποτε το 5ο του Κοντσέρτο για Πιάνο & Ορχήστρα, ένα κομμάτι που πραγματικά λατρεύει, ένα κομμάτι που την έχει από παιδούλα καταγοητεύσει... 
Στην Αθήνα του σήμερα, οι θυγατέρες κι ο ανιψιός της, ο συνθέτης και μαέστρος Φοίβος Παπαδόπουλος, τιμούν τη μνήμη της Ρένας! 
Και η ΑΣΟΝ ευχαρίστως συμπράττει.Υπό τη διεύθυνση του Φοίβου Παπαδόπουλου και με σολίστα στο πιάνο τον Χαράλαμπο Αγελόπουλο, θα παρουσιαστεί το περίφημο «Αυτοκρατορικό» - 5ο Κοντσέρτο για Πιάνο & Ορχήστρα, καθώς και η 5η Συμφωνία του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν. 
Η εκδήλωση θα ανοίξει με το «Preludio pomposo ed espressivo», μια «πρώτη εκτέλεση» για την ΑΣΟΝ και τούτη την ιδιαίτερη συναυλία, έργο γραμμένο από τον Φοίβο Παπαδόπουλο.


== Πρόγραμμα συναυλίας ==
Φ.Παπαδόπουλος: Preludio pomposo et espressivo
Λ.Β.Μπετόβεν: Αυτοκρατορικό Κοντσέρτο για Πιάνο σε Μιb μείζονα
Λ.Β.Μπετόβεν: Συμφωνία Νο5 σε Ντο ελάσσονα
== Συντελεστές ==
Πιάνο: Χαράλαμπος Αγγελόπουλος
Την Αθηναϊκή Συμφωνική Ορχήστρα Νέων – ΑΣΟΝ διευθύνει ο Φοίβος Παπαδόπουλος




== Σημειώσεις προγράμματος ==
Preludio pomposo et espressivo
Πρόκειται για μια μικρή εισαγωγή γραμμένη σε παραδοσιακό ύφος που έχει σκοπό να αναδείξει τις ομάδες οργάνων της ορχήστρας. Η αρμονική της βάση έχει αναφορές στον Μπετόβεν και όχι μόνο. Θεματικά εμφανίζονται δύο μουσικές ιδέες, όπου η μία εκφράζει τη γραμμικότητα της κίνησης και η άλλη την κυκλικότητα. Οι δύο αυτές ιδέες συμπλέκονται μεταξύ τους σε ένα ενιαίο σύνολο.
Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα αρ. 5 σε μι ύφεση μείζονα.
Το 5ο κοντσέρτο ήταν το τελευταίο που έγραψε ο Μπετόβεν και η πρώτη του εκτέλεση πραγματοποιήθηκε το 1811. Η επωνυμία «Αυτοκρατορικό» δόθηκε από τον άγγλο εκδότη της παρτιτούρας, αλλά είναι απόλυτα εύστοχο, περιγράφοντας ένα μεγαλοπρεπές έργο όπου το πιάνο και η ορχήστρα συμμετέχουν ισότιμα σε έναν τιτάνιο ανταγωνισμό.
Συμφωνία Νο5 σε Ντο ελάσσονα
Η 5η συμφωνία παίχτηκε για πρώτη φορά στη Βιέννη το 1808, πριν από 210 χρόνια. Από τότε έγινε ένα από τα πιο δημοφιλή έργα της κλασσικής μουσικής παγκοσμίως. Πλήθος από αναλύσεις και εικασίες έχουν γραφτεί σχετικά με τον συμβολισμό του έργου και τις μύχιες σκέψεις του Μπετόβεν. Πάντως γνωρίζουμε ότι την εποχή που το έγραφε, ο συνθέτης άρχιζε να προσβάλλεται από την ασθένεια που θα τον οδηγούσε στην απόλυτη κώφωση. Παράλληλα, τη συγκεκριμένη περίοδο γίνονταν οι Ναπολεόντειοι πόλεμοι και το 1805 η κατοχή της Βιέννης από τα γαλλικά στρατεύματα. Οι επιρροές της εσωτερικής του διάθεσης και της επικαιρότητας της εποχής μετουσιώθηκαν σε ένα εμβληματικό έργο, όπου η αναμέτρηση του ανθρώπου με τη μοίρα και το πεπρωμένο θα τον οδηγήσει στην τελική νίκη.



== Βιογραφικά ==

Φοίβος Παπαδόπουλος 
Γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε πιάνο, ανώτερα θεωρητικά και σύνθεση στην Ελλάδα. Συνέχισε σπουδές διεύθυνσης ορχήστρας στην ανώτατη τάξη διεύθυνσης της Ecole Normale στο Παρίσι. Παράλληλα, παρακολούθησε σεμινάρια διεύθυνσης ορχήστρας, σύνθεσης και ερμηνείας με τους P. Boulez, Y. Menuhin, K. Stockhausen, Chr. Ludwig. Είναι πτυχιούχος του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών – τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων. Έχει δώσει πλήθος από συναυλίες και παραστάσεις όπερας, χορωδιακής και συμφωνικής μουσικής στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Ίδρυσε και διηύθυνε το Ορχηστρικό Σύνολο «Έμφασις». Συμμετείχε ως αρχιμουσικός στο σύνολο σύγχρονης μουσικής Altera Musica, παρουσιάζοντας και ηχογραφώντας κυρίως έργα νέων συνθέτων. Υπήρξε συνεργαζόμενος μαέστρος της «International Balkan Youth Symphony Orchestra» (Σόφια). Ίδρυσε και διηύθυνε από το 2000 τη Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Ιωαννίνων. Είναι τακτικό μέλος της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών. Διδάσκει ανώτερα θεωρητικά και σύνθεση.

Σχόλια